Wakacje teoretycznie już się rozpoczęły. Pogoda bywa kapryśna, więc mamy kilka opcji: zimno – zamykasz się w przytulnym miejscu z kubkiem dobrej herbaty; gorąco – szukasz schronienia z odrobiną cienia lub prężysz się jak kot na słońcu; ruszasz w trasę – siadasz wygodnie w samochodzie/pociągu/samolocie; wczasy już rozpoczęte – rozglądaj się za hamakiem/leżakiem/kocem… co łączy wszystkie te opcje?

 

Książka! Do każdej z tych okazji idealnie pasuje książka! Specjalnie dla Was przygotowałyśmy zupełnie subiektywne zestawienie naszych ulubionych książek, które chciałybyśmy polecić Wam na trwający wakacyjny okres. Spectrum tematyczne równie szerokie, jak i możliwości spędzania wolnego (i nie tylko!) czasu. Voila! Życzymy przyjemnych wrażeń i udanej lektury! (Uwaga! Kolejność przypadkowa!)

 

Uwolnij się od depresji. Program 10 kroków, Simon A. Rego, Sarah Fader, wyd. GWP

Uwolnij się od depresji. Program 10 krokówW kontekście tego wydawnictwa „uwolnij się” oznacza poznaj, zrozum, zaakceptuj, pracuj. Książka ta jest doskonałym podręcznikiem samopomocowym pozwalającym się zapoznać z chorobą, jaką jest depresja i w jaki sposób można stawiać jej czoła. Opisane materiały, zestawy ćwiczeń i zadania samoopisowe osadzone są w nurcie terapii poznawczo-behawioralnej. ABC depresji dla osób, które stają w obliczu choroby własnej lub kogoś bliskiego. Nowe, pogłębione i doskonale skomponowane ćwiczenia dla osób, które z depresją zmagają się już jakiś czas. Ta książka zawdzięcza swoją komplementarność doświadczeniu i wiedzy autorów: z jednej strony psycholog i psychoterapeuta, z drugiej osoba, która zmagała się z chorobą. Pozwala to na uzyskanie doskonałego efektu: merytorycznej wiedzy przefiltrowanej przez adekwatność i autentyczność doświadczeń. 10 kroków zawartych w tej książce to 10 różnych elementów, nad jakimi możesz pracować w zmaganiu się z depresją. Książka jest idealna na samodzielny start oraz jako element uzupełniający do włączenia w proces terapeutyczny.

 

Kochaj wystarczająco dobrze, A. Juczewicz, G. Sroczyński, wyd. Agora

Kochaj wystarczająco dobrze„Kochać… jak to łatwo powiedzieć!”. Ale jak zrobić to wystarczająco dobrze? Jak odnaleźć się w subtelnych niuansach relacji romantycznej, przetrwać kryzysy, cieszyć się w pełni chwilami uniesień? Autorzy książki przeprowadzają wywiady z wybitnymi psychologami i psychoterapeutami: Bogdanem de Barbaro, Andrzejem Depko, Alicją Długołęcką, Wojciechem Eichelbergerem, Danutą Golec, Agnieszką Iwaszkiewicz, Stanley’em Ruszczynskim, Anną Tanalską-Dulębą i Bogdanem Wojciszke, a każda z tych rozmów to wnikliwa analiza współczesnych związków. Czy kochamy, póki śmierć nas nie rozłączy? O co najczęściej się kłócimy i co tak naprawdę oznacza awantura o rozrzucone skarpety? W jaki sposób współczesna kultura zmieniła relacje romantyczne? Jak zmienia się dynamika związku, kiedy pojawiają się dzieci i czy naprawdę dobra relacja to taka, w której nigdy nie pojawiają się gorsze chwile? To bardzo wnikliwa wiwisekcja związków zmieniająca perspektywę współtworzenia satysfakcjonującej relacji.

 

Niekoniecznie depresja, Hilary Jacobs Hendel, wyd. WUJ

Niekoniecznie depresjaKiedy mierzymy się z chwilowo obniżonym nastrojem, a kiedy możemy podejrzewać, że to depresja? Czym jest poranna, epizodyczna niechęć do wstawania z łóżka w odróżnieniu od anhedonii, czyli niezdolności do odczuwania przyjemności? W obliczu jakich objawów i po jakim czasie możemy podejrzewać, że zmagamy się z epizodem depresyjnym? Jak trzymać kurs, kiedy morze emocji wzburza się sztormem nieprzyjemnych przeżyć wewnętrznych? W jaki sposób pielęgnować w sobie regulację emocji w taki sposób, aby nie unikać lub nie tłumić nieprzyjemnych przeżyć, co może w efekcie prowadzić do obniżonego nastroju?

Z pomocą przychodzi poradnik samopomocowy Niekoniecznie depresja autorstwa Hilary Jacobs Hendel, który pozwala nauczyć się, czym są emocje podstawowe, jak właściwie diagnozować je w osobistym przeżywaniu, jaką pełnią rolę, a przede wszystkim w jaki sposób nimi gospodarować, aby nie stanowiły destrukcyjnej siły dla wewnętrznego, emocjonalnego świata. W książce znajdują się zarówno rozdziały teoretyczne jak i zestaw ćwiczeń do samodzielnego wykonywania i autoobserwacji. Lektura doskonała dla osób, które chciałyby postawić pierwsze kroki w wyznaczaniu osobistych emocjonalnych szlaków, zrozumienia ich trajektorii i wyznaczania alternatywnych dróg w budowaniu poprawy jakości życia oraz współpracy z wewnętrznymi przeżyciami.

 

„O pocieszeniach, jakie daje filozofia”, Alain De Botton, Wydawnictwo Czuły Barbarzyńca press

O pocieszeniach, jakie daje filozofiaAlain De Botton, twórca „The school of life” (jeśli nie znacie, koniecznie sprawdźcie ten kanał na youtube!) w przystępny i atrakcyjny, a jednocześnie nie pozbawiony ironicznego, inteligentnego poczucia humoru sposób, pomaga zrozumieć odbiorcom swoich wystąpień czy książek tajemnice ludzkiej psychologii. Wykorzystuje do tego sztukę, literaturę czy filozofię. I na tej ostatniej zbudowana jest wspomniana wyżej książka. „O pocieszeniach jakie daje filozofia” to swoiste vademecum zapoznające nas z jej zachodnim nurtem. Jednocześnie De Botton w jasny sposób pokazuje nam, że od filozofów możemy czerpać wiedzę, pomocną w walce z utrapieniami życia codziennego. I tak np. dowiemy się, jak uleczyć złamane serce z pomocą Schopenhauera, jak poradzić sobie z frustracją na podstawie dzieł Seneki, czy jak cieszyć się życiem mimo braku pieniędzy biorąc przykład z nauk Epikura. Warstwa stylistyczna książki gwarantuje doskonałą rozrywkę, połączoną z nabyciem gruntownej wiedzy. Zapoznawanie się z myślą filozoficzną jeszcze nigdy nie było tak przyjemne!

 

Emocjonalne pułapki przeszłości, G. Jacobs, H. van Genderen, L. Seebauer, wyd. GWP

Emocjonalne pułapki przeszłościWakacje większości z nas kojarzą się z chwilami beztroski, odpoczynku. Niemniej, trudne doświadczenia z przeszłości nie znają pór roku i potrafią powrócić do nas z ogromną siłą w najmniej oczekiwanych i odpowiednich chwilach. Czy faktycznie samowolnie pojawiają się w naszej głowie? Częstokroć jest tak, że drzemią w nas zawsze, uwalniając się w pewnego rodzaju sytuacjach, przywołane odpowiednimi bodźcami szaleją w naszych myślach, zachowaniach i emocjach. Sposób w jaki oddziałuje na nas świat zewnętrzny wywołuje doświadczenie osobiste, za które, w myśl autorów, przedstawiających w tej książce podejście według terapii schematów, odpowiadają tryby. Tryby odpowiadają zarówno za stany przyjemne, wspierające, jak i te które są dla nas dysfunkcyjne. Za napady złości, nadmierne zranienie, wycofanie, impulsywne i gwałtowne przeżywanie emocji mogą odpowiadać tryby dziecięce. Czasem warto spontanicznie czerpać radość z chwili niczym dziecko, jednak kiedy impuls złości powoduje falę zniszczeń niczym gwałtowny napad dziecięcej niechęci, straty możemy odczuwać również w życiu dorosłym. Oprócz trybów dziecięcych wyróżniane są także rodzicielskie (pozostałości po relacji z opiekunami). Pośród wymienionych powyżej na środku, niczym superbohater staje wysoce pożądany tryb zwany zdrowym dorosłym. Niekiedy bywa on stłamszony przez pozostałe tryby i nie ma szans wyraźnie zaprezentować się w naszym wewnętrznym świecie. Powyższa książka pozwoli Ci poznać i zrozumieć każdy z trybów, a jednocześnie wesprzeć zdrowego dorosłego.

 

Siła rezyliencji, Glenn R.Schiraldi, wyd. GWP

Siła rezyliencjiWe wstępie do książki „Siła rezyliencji”, Glenn R. Schiraldi przytacza przysłowie: „Czy dach został dobrze położony, przekonasz się dopiero gdy przyjdzie deszcz”. Deszcz, czyli stres, przeciwności losu, niepowodzenia. Wiem, że beztroski klimat lata nie sprzyja myśleniu o trudnościach dnia codziennego, ale tak jak pogoda w wakacje czasami niespodziewanie się zmienia, tak i w życiu przytrafiają się pochmurne momenty. Dlatego, co powiecie na zapoznanie się z takimi umiejętnościami jak: stawianie czoła negatywnym myślom, optymizm, wdzięczność, akceptacja? Proponuję wam książkę, która może pomóc w budowaniu przysłowiowego dachu nad głową, czyli rezyliencji, psychicznej elastyczności. Dowiecie się jak można ją rozwijać, a tym samym coraz lepiej radzić sobie z tym co przynosi życie. Myślę, że nie tylko letnie słońce zachęci was do sięgnięcia po lekturę, ale także deszcz za oknem będzie temu sprzyjał. Przygodę z rozwijaniem umiejętności wchodzących w skład rezyliencji można zacząć w każdej chwili. I tak jak pisałam już w recenzji tej książki na Zdrowej Głowie- każdy może to zrobić.

 

„Serotonina”, Michel Houellebecq, Wydawnictwo W.A.B.

SerotoninaHouellebecq może być uznawany za enfant terrible współczesnej literatury – dla jednych będzie nihilistą, dla innych libertynem, zarzuca mu się mizoginię czy ksenofobię. Dla mnie pozostaje jednym z najlepszych autorów naszych czasów, a jego najnowsza powieść utwierdza mnie w tym przekonaniu. W „Serotoninie” autor pokazuje nam, jak bardzo współczesny styl życia oddala nas od poczucia spełnienia, które paradoksalnie wszyscy chcemy osiągnąć, szukając nie tam, gdzie trzeba. Houellebecq jasno wskazuje, że to za sprawą swoich wyborów, dążenia do zaspokajania wszystkich swoich potrzeb i swoistego braku pokory sami siebie doprowadzamy do rozpaczy. Tym razem jego bohaterem jest 46-letni Florent-Claude, nie mogący przeżyć dnia bez najwyższej dawki leku antydepresyjnego. Nic go nie cieszy, nic nie przynosi ulgi, wytchnienia od przejmującego bólu egzystencji. Jego podróż przez życiowe wspomnienia pozwoli mu na wysnucie ważnego wniosku – co tak naprawdę ma znaczenie, a co tak trudno, nie tylko jemu, przyjąć i zastosować.

 

W co grają ludzie, Eric Berne, wyd. PWN

W co grają ludzieKlasyka gatunku, polecana – również w zorganizowanym przez Uniwersytet SWPS webinarze – przez wybitną ekspertkę, dr Katarzynę Waszyńską. Książka napisana została przez amerykańskiego psychiatrę, który przedstawia analizę transakcyjną jako metodę na wniknięcie i zrozumienie relacji międzyludzkich, a także lepsze poznanie siebie. Według idei analizy transakcyjnej możemy zachowywać się i odczuwać w ramach trzech współistniejących schematów, tj. Ja-Dorosły, Ja-Rodzic i Ja-Dziecko. Znajomość tych schematów pozwala nam również w głębszy sposób patrzeć na relacje z innymi ludźmi. Zachowania z życia codziennego mogą pełnić rolę „gry” w relacjach międzyludzkich, czasem bez świadomości uczestników co do jej zasad i ról. Umiejętność zrozumienia i rozpoznawania gier zdecydowanie ułatwia nowe spojrzenie na relacje międzyludzkie.

 

Factfulness. Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą, Hans Rosling, wyd. Media Rodzina

FactfulnessKsiążka zdążyła już zrobić furorę na świecie, a wiosną doczekała się również polskiego tłumaczenia. Autor pokazuje jak podatny na zniekształcenia i manipulację podatny jest nasz umysł i jak łatwo zgubić zdroworozsądkowe myślenie pod naporem natłoku informacji. W tej pozycji znajdziemy wnikliwy opis informacji, które obecne są w codziennym obiegu, a częstokroć nie są prawdziwe i pomimo tego przyjmujemy je za pewnik. Autor opisuje nie tylko mechanizmy odpowiedzialne za zniekształcenia, ale również to, w jaki sposób można się im przeciwstawiać uzyskując przejrzyste informacje. Jeżeli sądzisz, że cechuję Cię realistyczne spojrzenie na świat i zazwyczaj starasz się wyłuskiwać potwierdzone informacje, to ta książka jest zdecydowanie dla Ciebie i może wnieść sporą dawkę wiedzy i otwarcia na fakty. Umiejętność ta zmienia perspektywę patrzenia na świat, zatrzymuje lawinę błędnych i stereotypowych informacji i pozwala spojrzeć na stare sprawy w zupełnie nowy sposób.

 

„Kat miłości”, Irvin D. Yalom, Wydawnictwo Czarna Owca

Kat miłościIrvin Yalom, emerytowany profesor Uniwersytetu Stanfordzkiego nie pojawia się w zestawieniu lektur po raz pierwszy – i nic w tym dziwnego. Mało kto potrafi pisać o psychoterapii z takim kunsztem jak on. W „Kacie Miłości” przeczytamy kilka historii zmagań pacjentów Yaloma z uczuciem, które jest bliskie każdemu z nas – miłością. Nie tylko romantyczną. Z jednej strony mamy okazję przyjrzeć się trudom pacjentów, starających się pogodzić ze stratą i bólem, nadać tym przeżyciom jakiś sens, z drugiej – zmaganiom terapeuty, który często w trakcie prowadzenia sesji musi mierzyć się ze swoimi problemami. „Kata miłości” można traktować jako przyjemną, pouczającą powieść, ale też jako podręcznik służący poszukiwaniu drogi ku lepszemu, pełniejszemu życiu. Będzie także wsparciem dla adeptów psychologii myślących o wybraniu zawodu psychoterapeuty.

 

Zestawienie przygotowały:

Joanna Gutral – doktorantka Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich Uniwersytetu SWPS na wydziale psychologii, słuchaczka Podyplomowej Szkoły Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej Uniwersytetu SWPS. Współzałożycielka i współtwórczyni Akcji Mam Terapeutę. Badawczo zajmuje się postrzeganiem siebie i innych w czasie. Prowadzi zajęcia ze znienawidzonej przez większość studentów statystyki i metodologii. Prowadzi psychoterapię w Domu Rozwoju. Miłośniczka teatru, wierna czytelniczka twórczości Irvina Yaloma i fanka skandynawskiego kina.

Agnieszka PomianowskaAgnieszka Pomianowska – psycholog, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna. Pracuje z młodzieżą i dorosłymi. Przyjmuje w gabinecie Przystanek Empatia w Warszawie.

 

 

Aleksandra SobolewskaAleksandra Sobolewska – studentka IV roku psychologii na Uniwersytecie SWPS. Członkini Naukowego Koła Psychoterapii Uniwersytetu SWPS.

.

.