Powszechnie dominuje przekonanie, że nadmierna lękliwość jest charakterystyką bardziej opisującą dorosłych niż dzieci. Nic bardziej mylnego, gdyż problemy z lękiem zaczynają się już we wczesnym dzieciństwie. I faktycznie, bez wsparcia dorosłych, dziecko może mieć problem z rozpoznaniem tej emocji, a także doborem odpowiedniej strategii radzenia sobie z nim. W myśl przysłowia Czego Jaś się nie nauczył, tego Jan nie będzie umiał, brak umiejętnego identyfikowania i pracowania nad własnym lękiem może doprowadzić do poważnych konsekwencji w późniejszych etapach życia.

 

Lęk u dzieci. Poradnik z ćwiczeniamiTo jak najbardziej prawidłowe i zrozumiałe, że czasem się boimy. Jednakże w pewnych sytuacjach lęk zaczyna przejmować kontrolę nad pewnymi zachowaniami i zaczyna utrudniać nam życie. Prosty przykład? Dziecko boi się ciemności. Można by pomyśleć, że to element pewnego etapu w rozwoju – któż z nas w dzieciństwie nie dostrzegał potworów, które mieszkają pod ciemnym łóżkiem, czy też wyglądają przez szczelinę niedomkniętej szafy? Albo korytarza, równie ciemnego, co pokój po zmroku, który był ostateczną drogą ucieczki do pokoju rodziców, którzy jako jedyni przez zapalenie światła i otulenia kołdrą mogli te koszmary przepędzić? Lęk ów czasem przemija, ale w niektórych zadomawia się na dłużej postępując wraz z wiekiem: niechęć do zabawy po zmroku, lęk przed nocowaniem u koleżanki, obawa przed wyjazdami w nowe miejsca, w których nie będzie przecież rodziców, którzy zadbają o bezpieczeństwo! Lęk przed reakcją innych na nasze zachowania nasila kolejne lęki przed niezrozumieniem, narażeniem się na śmieszność, wycofaniem z reakcji rówieśniczych, rezygnację z aktywności, które wymagają autoprezentacji. Wszystkie powyższe, z pozoru może i banalne przykłady rzutują na rozwój społeczny, emocjonalny i edukacyjny dziecka i namnażać konsekwencje na kolejne lata.

 

Aby nie przeoczyć momentu, w którym lęk zaczyna być demobilizujący dla dziecka, a jednocześnie nauczyć wszystkie dzieci rozumienia tego czym jest niepokój, lęk i jak można poradzić sobie z tymi emocjami, sięgnęłam po podręcznik Lęk u dzieci. Poradnik z ćwiczeniami autorstwa Ronalda M. Rapee i współpracowników. Znalazłam tam praktyczny zestaw zadań, zabaw i ćwiczeń, które pomogą zarówno dzieciom jak i ich rodzicom w interpretowaniu emocji dziecka i odnalezieniu płaszczyzny porozumienia do rozpracowania problemu. Wnikliwe schematy pozwolą lepiej zrozumieć, gdzie leży przyczyna odczuwanego stresu czy też lęku, jakie są jawne i utajone objawy tych uczuć, a także podpowie rozwiązania, z których dziecko w przyszłości będzie mogło korzystać samodzielnie, już bez pomocy rodziców.

 

Pozycja absolutnie niezbędna dla wszystkich rodziców dzieci w wieku szkolnym (6-15)! Dawno na polskim rynku nie było tak przemyślanej pozycji powalającej na dopasowanie zindywidualizowanej strategii pomocy w oparciu o sprawdzone metody pracy terapeutycznej, przykryte formą zabawy.

 

Zdrowa Głowa gorąco poleca rodzicom, z troski o ich pociechy 🙂

 

Książka dostępna jest w księgarni wydawnictwa.

 

Joanna Gutral – doktorantka Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich Uniwersytetu SWPS. Współzałożycielka i współtwórczyni Akcji Mam Terapeutę. Badawczo zajmuje się postrzeganiem siebie i innych w czasie. Fanka statystyki w badaniach naukowych i marketingowych. Miłośniczka teatru i kultury słowa, wierna czytelniczka twórczości Irvina Yaloma i fanka skandynawskiego kina.

 

 

Artykuł Powstał We Współpracy Z Wydawnictwem Uniwersytetu Jagiellońskiego.

.