Choć większość z nas kojarzy spotkanie z psychologiem lub terapeutą twarzą w twarz w gabinecie, ten obszar także wraz z rozwojem technologii zaczął ulegać cyfryzacji. Pierwsze polskie poradnie on-line zaczęły pojawiać się już ponad 10 lat temu, a do ich grona dołączają kolejni, także prywatni specjaliści. Co więcej, wątpliwość skuteczności tej formy została rozwiana badaniami, w związku z czym coraz trudniej znaleźć argumenty przemawiające za tym, że jedynie rzeczywiste spotkanie jest tym najefektywniejszym, o czym z resztą przekonują się sami klienci. Teraz, gdy sytuacja w wielu krajach wymaga zachowania dystansu, terapia on-line wydaje się być wybawieniem i dla jednej, i dla drugiej strony.

Czego można się spodziewać po terapii on-line?

Jeśli tylko ma się już na swoim koncie wcześniejsze doświadczenie w kontakcie ze znajomymi lub rodziną poprzez różnego rodzaju komunikatory internetowe (typu Skype, WhatsApp, czy Messenger) i kojarzy się ono komfortowo, tak i w tym przypadku nie będzie to niczym nowym, czy dziwnym. Pierwsze spotkanie będzie tym testowym, podczas którego będzie można łatwo ocenić, czy jest to dogodna forma, czy jednak nie do końca. Zazwyczaj, jeśli tylko posiada się dobre łącze i nie ma żadnych zakłóceń, zarówno klient, jak i terapeuta szybko skupiają się na samej pracy, zapominając w zupełności o medium. W przypadku sporadycznych problemów technicznych (jak chwilowy zanik obrazu czy opóźnienie głosu), uznaje się to za złośliwość rzeczy martwych, którą szybko można rozwiązać, a nawet skomentować z dozą humoru. Z kolei to, czego brakuje wielu terapeutom i skłania do pozostania w formie wielowymiarowej, to możliwość uważnego obserwowania mowy ciała, czy tonu głosu. Jest to jednak jeden z licznych aspektów prowadzenia terapii, który nie musi być wyznacznikiem jej skuteczności. Niewątpliwą zaletą jest czas oraz koszta zaoszczędzone na podróży oraz nieodwoływanie sesji w przypadku drobnych zachorowań, przy których wciąż możemy rozmawiać.

Jak się przygotować do sesji on-line?

Z pewnością pierwszym krokiem będzie uzgodnienie rodzaju komunikatora. Warto będzie wcześniej przetestować z kimś jakość połączenia, aby było wiadomo, czego się spodziewać. Bardzo przydatne są słuchawki, ponieważ zapewniają dobrą jakość dźwięku, ale także zapewniają nam większy komfort, jeśli ktoś jeszcze przebywa w domu. Kolejnym krokiem jest znalezienie sobie odpowiedniego miejsca, gdzie będzie w miarę cicho oraz wygodnie. Komputer lub telefon powinien stać na stabilnej powierzchni, w przeciwnym razie można łatwo wywołać u drugiej strony objawy choroby morskiej. J Warto także pozamykać wszelkie aplikacje, które powiadomieniami mogą rozpraszać skupienie, ale i spowalniać połączenie. Dobrą wskazówką jest także ustawienie swojej głowy w górnej części ekranu, zakładając, że kamera znajduje się właśnie na górze. Dzięki temu odbiorca patrząc na nas również kieruje swój wzrok w stronę kamery, co zapewnia przynajmniej częściowo kontakt wzrokowy. Od strony klienta, zapewne warto będzie przygotować sobie coś do pisania celem ewentualnych ćwiczeń. Z kolei wszelkie prace do wykonywania pomiędzy sesjami terapeuta będzie przesyłał również on-line i w tej formie także się je odsyła. Ostatnią kwestią jest ustalenie formy płatności, co w obecnych czasach nie stanowi trudności.

Reklama

Co zrobić, jeśli Ty lub Twój terapeuta nie chcecie kontynuować sesji w formie zdalnej?

Bywają sytuacje, w których jedna lub druga strona pomimo regularnych wizyt w gabinecie i wypracowanej relacji terapeutycznej nie chce przechodzić na opcję on-line. Można wprawdzie poszukać innego terapeuty, lecz jeśli to nie jest dobry krok w danej chwili, warto skupić się na tym, co można zrobić samemu podczas tej dłuższej przerwy. Można poprosić o więcej ćwiczeń do wykonywania samodzielnie lub lektury i filmy, które mogą nas teraz wesprzeć. To także dobry czas na to, aby wcielić w życie podstawowe zasady dbania o zdrowie psychiczne (jak zdrowa żywność, odpowiedni sen, relaksacje, czy praca z ciałem). Ta terapeutyczna przerwa może mieć również swoje zalety. Łatwiej będzie można przyjrzeć się temu, jak sobie radzimy sami oraz zakotwiczyć nowe, zdrowsze nawyki. Można również zapytać terapeutę, czy w razie wyjątkowo trudnych chwil można zadzwonić chociażby na krótką rozmowę.

Czy terapia on-line jest skuteczna? Co na to nauka?

Wraz z rozwojem technologii i oferowaniem nowych, internetowych wariantów usług w zakresie zdrowia psychicznego potrzebne jest zweryfikowanie, czy są one porównywalne, gorsze lub lepsze od obecnych, tradycyjnych form. Badania z 2013 roku “The Effectiveness of Telemental Health: A 2013 Review” wskazują na to, że tego rodzaju wsparcie jest skuteczne, a nawet sprzyja funkcjonowaniu opieki zdrowotnej, zwiększając do niej dostęp. Kolejne badania, z 2014 roku opublikowane w Journal of Affective Disorders potwierdzają, że terapia on-line może być tak samo skuteczna, jak forma tradycyjna w leczeniu depresji. Z kolei badanie z 2018 roku opublikowane w Journal of Psychological Disorders wykazało, że internetowa terapia poznawczo-behawioralna to „skuteczna, akceptowalna i praktyczna opieka zdrowotna”. Jest ona bowiem równie skuteczna, jak bezpośrednie leczenie poważnej depresji, ataków paniki, lęku społecznego i lęku uogólnionego.

Warto pamiętać o tym, że decyzja o nowej formie pracy nie musi być tą ostateczną. Z pewnością warto spróbować i pamiętać o jej tymczasowości, jeśli bardzo zależy nam na powrocie do gabinetu. Jeśli się okaże, że to nie to, można śmiało zaczekać. Niemniej jednak zdecydowanie dobrze jest omówić swoje wątpliwości z terapeutą.

Bibliografia:

Magdalena Kowalska

Magdalena Kowalska – psycholog specjalizująca się w psychologii klinicznej osób dorosłych. Swoje doświadczenie zdobywała m.in. w Stowarzyszeniu Polish Psychologists’ Association w Londynie, prowadząc konsultacje dla osób indywidualnych. Obecnie prowadzi Gabinet Wsparcia Psychologicznego w Iławie, do którego zaprasza osoby dorosłe oraz młodzież, oferując również konsultacje on-line. Swoje zamiłowanie do pisania oraz potrzebę promowania zdrowia psychicznego realizuje współpracując z portalem Psychologia w Polsce oraz Gazetą Iławską. Więcej informacji na stronie magdalenakowalska.co.

Reklama

Reklama

Author Zdrowa Głowa

More posts by Zdrowa Głowa

Join the discussion One Comment

  • Dziękuję za przytoczenie konkretnych badań.
    W obrębie terapii CBT chyba zrobiono ich najwięcej, ciekaw jestem badań nad skutecznością terapii online innych kierunków terapeutycznych.
    Spodziewam się dobrych rezultatów terapii opartych na rozmowie i pewnych problemów z terapiami angażującymi pracę z ciałem i ruchem, psychodramę, regresję. Pewne techniki we względu na bezpieczeństwo pacjenta mogą być wręcz niewskazane.

Leave a Reply