Psychologiczne potrzeby

 

Zapotrzebowanie na wsparcie psychologiczne i psychoterapeutyczne jest ogromne. Bolączką jest jednak to, że niewiele osób korzysta z porad psychologów profilaktycznie. Kontakt ludzi z psychologami zdarza się najczęściej wtedy, gdy dana osoba czuje się już bardzo źle i cierpi miesiącami a nawet latami. Cały czas jeszcze w naszym społeczeństwie pokutuje przekonanie, że psychoterapia jest dla słabych, a kontakt z psychologiem czy psychoterapeutą jest czymś wstydliwym i świadczy o osobistej porażce. Zamiast traktować wizytę u psychoterapeuty jak np. wizytę u dentysty, czy też innego fachowca, ludzie wolą zapytać o poradę na forum internetowym. W takim miejscu gdzie nie tylko trudno znaleźć kompleksowe wsparcie niezbędne w tym przypadku, ale także łatwo pogłębić swój problem. To przerażające, ale w Internecie można np. z łatwością odnaleźć „grupy wsparcia” dla osób z zaburzeniami jedzenia, na których osoby chorujące na anoreksję dopingują się do zrzucania wagi…).

Reklama

 

Zepsucie rynku

 

Do obecnego stanu rzeczy – niechęci wobec psychologów – przyczynia się zalew nieprofesjonalnych usług pseudocoachingu i mówców motywacyjnych. Mamią oni nieświadomych ludzi obietnicami gotowych recept na bezwysiłkowe osiągnięcie efektów w postaci szczęśliwego życia w pełnej obfitości. Tylko, że to nie jest możliwe. Takie recepty nie istnieją. Większego spełnienia i dobrostanu nie osiągnie się bez zebrania się na odwagę spojrzenia w siebie, często żmudnej i długiej pracy oraz zmierzenia się z ciężkimi tematami, które dotychczas blokowały rozwój danej osoby. Tylko wykwalifikowani psychologowie i psychoterapeuci mogą w tym pomóc.  Ludziom, którzy nie mieli do czynienia z psychologią jako nauką trudno te usługi rozróżnić. To błędne koło, bo często są w stanie takiego wyczerpania, że nie są w stanie dokonać dobrych dla siebie wyborów. Potrzeba uzyskania pomocy w zaspokojeniu psychologicznych potrzeb nie zanika, więc każdy z nich szuka metod radzenia sobie z negatywnymi emocjami i napięciem, które stale wraca a nawet się pogłębia. Stąd tak wiele osób nie mając świadomości, że istnieją rzetelne sposoby na odbudowanie swojego dobrostanu, wybiera te najłatwiejsze, choć długoterminowo szkodliwe i pogłębiające ich problemy – takie jak używki.

 

Zagubieni w pracy

 

Na rynku pracy od wielu lat możemy zaobserwować całkowitą koncentrację ludzi na rozwoju kompetencji merytorycznych – wiedzy czy umiejętności niezbędnych do profesjonalnego wykonania zadań w pracy. Dochodzi do tak absurdalnej sytuacji, że ludzie lepiej obsługują Excela niż znają swoje potrzeby i nie potrafią określić kim są: w efekcie wykonują pracę niezgodną z ich predyspozycjami. Nie potrafią konstruktywnie porozumiewać ze współpracownikami i rodziną. Są agresywni lub bierni. Żyją życiem innych i ich celami, zamiast ustalić, co tak naprawdę jest ważne dla nich osobiście.

Reklama

 

Konsekwencje

 

Ludzie są nadal zaskoczeni, gdy orientują się, że to, że nie dbają o siebie od strony psychologicznej ma konsekwencje zdrowotne. Na przykład długo nie kojarzą faktu,  że ich niska świadomość i umiejętności interpersonalne ranią nie tylko ich samych, ale też ich bliskich. Zdarza się, że ludzie, którzy odpowiadają za innych – rodzice, szefowie, ludzie uprawiający zawody pomocowe de facto szkodzą innym właśnie przez mały wgląd we własne potrzeby, potrzeby psychologiczne innych i raniący (agresywny, manipulacyjny lub bierny) sposób komunikacji.

 

Profilaktyka

 

Wiedza z zakresu psychologii jest wspaniałym źródłem, z którego może skorzystać każdy, aby zbudować swoją „skrzynkę narzędziową” do budowania swojego dobrostanu i szczęśliwych relacji z innymi. Otwórz się na konsultacje z psychologami, bierz udział w warsztatach psychoedukacyjnych, szukaj literatury, która przedstawia psychologię w sposób użyteczny i rzetelny. Wszystko to będziesz mógł wykorzystać do tego, żeby poznawać się lepiej, pracować nad tym, co Ci doskwiera i bardziej asertywnie zachowywać się w różnych sytuacjach w pracy i domu.

 

Co trzeba wiedzieć, aby przełamać swój opór wobec wsparcia psychologicznego i zadbać odpowiednio o swój rozwój

 

Po pierwsze trzeba dać sobie przestać stawiać swoje potrzeby na samym końcu i dać sobie przyzwolenie na zadbanie o siebie pod względem psychologicznym. Jeśli uważasz, że na to nie zasługujesz, tym bardziej powinieneś porozmawiać z psychoterapeutą, żeby zrozumieć skąd ten opór.

 

Po drugie dowiedz się jakie są Twoje potrzeby psychologiczne i zaplanuj, jak je zacząć zaspokajać. Dowiedz się jak w zdrowy, odpowiedzialny sposób budować poczucie własnej wartości. Poznaj pigułkę wiedzy na temat asertywności, a następnie zabierz się za trening tych umiejętności! Nabyte w ten sposób kompetencje pozwolą Ci zadbać o siebie i postawić zdrowe granice, ludziom którzy zarówno przypadkowo jak i celowo je przekraczają.

 

Po trzecie otwórz się na swoje emocje i zacznij ich słuchać. Naucz się korzystać z nich jak z GPS-u, który prowadzi Cię do Twoich celów. Poznaj lepsze sposoby radzenia sobie ze stresem. Naucz się nimi zarządzać. Choć na początku jest to trudne, z biegiem czasu i świadomego uczenia się, korzystanie z informacji jakie niosą emocje (bez względu na to czy są przyjemne, czy nie) stanie się niezwykle satysfakcjonujące.

 

Po czwarte poznaj nieoczywiste mechanizmy ochronne, które przekornie odciągają Cię od tego, co dla Twojego rozwoju osobistego dobre. Zorientuj się, czy nie wpadłeś na swojej drodze w jakieś koleiny, które nie służą ani Tobie ani Twoim bliskim.

 

Psychologiczny GPS 

O tym wszystkim i wielu ważnych mechanizmach psychologicznych możesz przeczytać w najnowszej książce Marty Pawlikowskiej „Psychologiczny GPS – Jak zadbać o siebie, stawiać zdrowe granice i tworzyć budujące relacje”. Książka pozbawiona jest terminologii naukowej, opiera się na praktycznym zastosowaniu rzetelnej wiedzy psychologicznej realnych (choć anonimowych) osób, zawiera liczne ćwiczenia i pytania pozwalające na osobiste zaangażowanie się w proces poznawania wiedzy psychologicznej.

 

Dla zainteresowanych

7 lutego o godz. 18:00 w siedzibie Uniwersytetu SWPS w Warszawie odbędzie się spotkanie autorskie, na którymi porozmawiamy o tym, czym jest „psychologiczny GPS”, jak budować poczucie własnej wartości, asertywność oraz umiejętność stawiania zdrowych granic w relacjach z innymi. Szczegóły i zapisy pod linkiem.

 

O autorce:

Marta Pawlikowska-Olszta – psycholog pracy i organizacji, doradca HR z kilkunastoletnim doświadczeniem w przygotowywaniu i wdrażaniu polityk zarządzania zasobami ludzkimi, doskonalenia kompetencji pracowników, restrukturyzacji, doradztwie HR oraz w szkoleniach menedżerów i specjalistów pracujących w firmach prywatnych i rodzinnych, administracji publicznej i sektorze pozarządowym.

Jest także autorką poradnika dla menedżerów i specjalistów zarządzania ludźmi „Skuteczny menedżer – Czego nie uczą w szkole o zarządzaniu ludźmi”.

Prowadzi szkolenia i konsultacje psychoedukacyjne oraz zajęcia uniwersyteckie na studiach magisterskich i podyplomowych. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Psychologii Pozytywnej.

Prowadzi bloga rozwoju zawodowego dla szefów i pracowników www.jakzarzadzacpoludzku.pl.

https://www.facebook.com/jakzarzadzacpoludzku/
https://www.instagram.com/rozsadnezarzadzanie/

..

Reklama

Leave a Reply