Skip to main content

„Jako ludzie wypracowaliśmy szereg mechanizmów obronnych takich jak unikanie, rozpamiętywanie, czy zamartwianie się. Mają one na celu minimalizowanie odczuwania trudnych emocji, a jak się okazuje – de facto je podsycają. Elastyczność psychologiczna i umiejętność akceptowania cierpienia pozwala nam żyć wraz z naszym bólem. Odwrotnością elastyczności jest sztywność psychologiczna, która jest istotnym wskaźnikiem lęku, depresji, nadużywania substancji psychoaktywnych, czy zaburzeń odżywiania. Oprócz licznych konsekwencji dla zdrowia psychicznego i funkcjonowania behawioralnego, sztywność psychologiczna działa nieco jak miecz obosieczny: nie ma bowiem takiego filtra, który pozwoliłby nam na unikanie trudnych emocji i doznań, bez jednoczesnej blokady tego, co jest wysoce pożądane: radości, szczęścia i spontaniczności.”

Jak zwiększyć swoją elastyczność psychiczną? Wyjaśnia Joanna Gutral.

Post powstał na podstawie wydanej przez Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne książki „Umysł wyzwolony. Zakończ wewnętrzną walkę i żyj w zgodzie ze sobą„. Polecamy! 

Reklama

Więcej o elastyczności psychicznej:

Reklama
Zdrowa Głowa

About Zdrowa Głowa

Leave a Reply