Getting things done dla nastolatków. Ja ogarnąć wiele spraw i zyskać mnóstwo czasu

Świat nastolatków dzisiaj jest trudniejszy niż kiedykolwiek dotąd. Presja, ilość obowiązków szkolnych, zajęcia dodatkowe, relacje koleżeńskie, social media, stała łączność z innymi. Miliardy informacji każdego dnia. Jak przetrwać w tak szybko zmieniającym się świecie, to pytanie stawiają autorzy książki i metody Getting Things Done dla nastolatków. Z ogromną empatią przyglądając się życiu młodych i proponując im zmiany, które sprawią, że ich głowy będą spokojniejsze, życie mniej nerwowe a sprawy uporządkowane.

„Panuj nad swoim umysłem albo on zapanuje nad tobą” Horacy

Możesz mieć uczucie, że w Twojej głowie mieszka rozgadana i rozdrażniona małpa. Wysyła Ci bezustannie informacje, które uznaje za alarmujące: „Uważaj! Patrz! Odwróć się! Rusz się!”, kłopot w tym, że są one chaotyczne, wyzwalające działanie „tu i teraz”, jak czujnik reagujący na zagrożenie. Odpowiedzialna za ten ciągły alert jest część mózgu, która nazywa się ciałem migdałowatym. Nic dziwnego, że w świecie pełnym informacji możesz czuć się przytłoczony, ciało migdałowate jest w ciągłym pobudzeniu. Na szczęście masz też strukturę, którą kieruje mądrość i empatia, powolność i rozwaga, która lubi sekwencyjność i analityczność. To kora przedczołowa odpowiedzialna za myślenie. Dzięki niej wyciągasz wnioski z doświadczeń i starasz się nie popełnić błędów. Dzięki efektywnej współpracy ze swoim mózgiem możesz odnaleźć się w gąszczu codziennych zadań.

Odzyskaj kontrolę i naucz się efektywnie działać

Getting Things Done dla nastolatków. Jak ogarnąć wiele spraw i zyskać mnóstwo czasu

Każdemu z nas zdarza się zapomnieć o ważnych sprawach: przygotować coś do szkoły, zadzwonić w ważne miejsce albo kupić coś co się skończyło. Nie czujesz się dobrze, gdy o nich zapominasz.

Gdy do głowy trafia jakaś sprawa, której nie załatwiasz od razu, staje się otwartą pętlą i krąży uaktywniając ciało migdałowate, w efekcie powoduje stres, przeciążenie, niepokój a nawet bezsenność. Dlatego tak potrzebny jest system radzenia sobie ze sprawami. Zapisz od razu jak tylko pomysł pojawi się w Twojej głowie. Kartkówka w piątek? Zanotuj to! W aplikacji, notatniku, na kartce włożonej do pudełka. Nie jest ważne gdzie, ważne, że wychodzi z Twojej głowy. Umysł nie jest od przechowywania, a analizowania i kreatywnego myślenia. Szkoda jego cennej energii.

Kolejnym krokiem w uwalnianiu głowy jest nadanie znaczenia sprawom. Czyli przepuszczenie przez filtr z pytaniami. Czy to wymaga działania? Jeśli nie, to wyrzuć do śmieci, albo sprawdź czy należy wpisać sprawę na listę kontrolną, albo na listę pomysłów lub planów. Jeśli wymaga, to szybko podejmij decyzję czy wystarczy na załatwienie sprawy dwóch minut- i wtedy zrób to od razu, jeśli więcej to wpisz to na listę.

Kalendarz to oczywisty sprzymierzeniec uporządkowanych osób, możesz w nim przechować to co jest wydarzeniem. Mniej oczywistym jest lista najbliższych działań, na której znajdziesz to co można zacząć od słów „zakończyć, wysłać e-mail do, zadzwonić, zorganizować, odszukać”. Ostatnim, ale najtrudniejszym elementem porządkowania jest lista projektów. To wszystko co wymaga czasu, jest bardziej złożone. Gdy masz coś zaprojektować, nauczyć się, przygotować to powinieneś wpisać do listy projektów. Dzięki temu będziesz miał pod kontrolą analizę swoich postępów.

Na koniec pozostaje Ci tylko regularne przeglądanie spraw i postępów. Nie masz nic pilnego? Ciesz się możesz odpoczywać bez poczucia winy. Możesz działać ze swobodą i kreatywnością, na odpowiednim poziomie skupienia i pobudzenia.

Empatia, która zachęca do działania

Biorąc książkę do ręki miałam przeczucie że będzie to kolejny suchy poradnik, jednak po przeczytaniu nie mogłam oprzeć się wrażeniu że jest to pozycja pełna empatii, która rozumie nastolatki i otoczenie w jakim się znajdują. Świat dla nastolatków jest jak morskie fale, na których albo zaczną pływać jak surfer albo będą walczyć próbując wydostać się na powierzchnię między jedną a drugą falą. I pozostaje mi tylko jedno pytanie – czemu nikt mnie nie nauczył tego wcześniej?

PS A na koniec niespodzianka! 🙂 Dla 6 z Was mamy po egzemplarzu recenzowanej powyżej książki. Co należy zrobić, aby ją otrzymać? Wystarczy wysłać maila na adres kontakt@zdrowaglowa.pl w tytule wpisując Getting Things Done dla nastolatków. Książki powędrują do osób, których maile przyjdą do nas jako 5, 10, 15, 20, 25 i 30. Do dzieła! 🙂

Książka dostępna jest na stronie wydawnictwa Sensus.

Marta Cieśla

Marta Cieśla – psycholog, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, założycielka Centrum Wspierania Rozwoju ESPERI. W swojej pracy ceni metody o udowodnionej skuteczności, budowanie więzi i wiarę w nieograniczony potencjał człowieka. Wspiera dzieci i nastolatki w radzeniu sobie z lękiem, depresją, zaburzeniami odżywiania a także w minimalizowaniu wyzwań związanych z ADHD czy spektrum autyzmu. Równocześnie wspiera rodziców w rozwoju kompetencji wychowawczych i towarzyszy im w zmianach w procesie psychoterapii. Prowadzi ESPERI na warszawskim Mokotowie. Prywatnie zapalona podróżniczka z dziećmi w plecaku, mama trzech chłopców.
https://esperi.pl
https://www.facebook.com/EsperiCWR

Artykuł powstał we współpracy z wydawnictwem Sensus.

Author Zdrowa Głowa

More posts by Zdrowa Głowa

Leave a Reply