Skip to main content

Zastanawiałeś_aś się kiedyś, jakby to było, gdyby z Twojego życia – niczym za sprawą magicznej różdżki – zniknęły nieprzyjemne emocje? Albo gdyby można było „kliknąć” przełącznik w mózgu, który zatrzymywałby lawinę negatywnych myśli? Albo wyłączyć wewnętrznego krytyka? Jak wyglądało by Twoje życie? Czego robiłbyś_abyś więcej, czego mniej? Kim byś był_a?

Być może okazało by się, że mógłbyś_mogłabyś aktywnie rozwijać swoje pasje, być bardziej towarzyski_a, poznawać ludzi, aplikować na wymarzone studia, podjąć dodatkową pracę lub zrezygnować z obecnej… A może po prostu żyć spokojniej i w zgodzie ze sobą? 

Karnet na umysłową siłownię

Bywa, że samo wyobrażanie pozytywnej zmiany w życiu wiąże się z natłokiem automatycznych myśli, negujących ten pomysł – że to niemożliwe, nierealne, że „taki_a już jestem”, a lęk, smutek i gonitwa czarnych myśli to moje drugie imię. Powodem może być przekonanie, że nasz umysł to pewna niezmienna stałość, która działa w określony sposób i nie poddaje się wpływom. 

A jeśli usłyszałbyś_abyś, że Twój mózg można przeprogramować tak, by działał lepiej, wydajniej i korzystniej dla Ciebie? I nie jest to żadna sztuczka ani chwyt marketingowy, tylko konkretny trening, którego techniki mają swoje źródło w badaniach naukowych i neuronauce? Tak samo, jak trenujesz mięśnie na siłowni, tak możesz wytrenować swój umysł, by wspierał i pomagał zamiast utrudniać Ci życie. Jedyne, co musisz zrobić, to ćwiczyć – karnet na umysłową siłownię dostępny jest w książce „Przeprogramuj swój mózg” autorstwa D. Kissen, A. Kendall, M. Lozano oraz M. Ioffe.

Czy mózg da się przeprogramować?

Być może hasło o przeprogramowaniu mózgu brzmi dla Ciebie jak magia lub kolejna obietnica bez pokrycia. Tak bywa, zwłaszcza gdy słyszymy o szybkiej i bezwysiłkowej zmianie działania naszej głowy. Dlaczego więc TEN trening ma zadziałać? Czy rzeczywiście możemy wpłynąć na to, jak działa nasz mózg? 

Kluczem do zrozumienia możliwości przeprogramowania naszej głowy jest neuroplastyczność. Nasz mózg jest neuroplastyczny – oznacza to, że ma możliwość przebudowywania połączeń między poszczególnymi komórkami nerwowymi, co przekłada się na zmianę tego, jak działa. Nawet w momencie, gdy czytasz ten tekst, w Twoim mózgu zachodzą zmiany na poziomie wzmacniania lub osłabiania pewnych ścieżek neuronalnych. W dużym uproszczeniu – możliwe jest takie przebudowanie połączeń w naszym mózgu, by odczuwać mniej lęku i szybciej się uspokajać, zmniejszyć prokrastynację lub autokrytyczne myślenie. By mogło jednak dojść do takich zmian, mózg potrzebuje czasu i ćwiczeń – wielokrotnego powtarzania nowych sposobów myślenia, reagowania, radzenia sobie z emocjami. Głównym narzędziem przeprogramowania mózgu jest więc regularnie wykonywany trening.

Do 10… odlicz!

Co dokładnie możemy wytrenować i w jakim zakresie przeprogramować nasz mózg? 

Jednym z częstych problemów, z którymi zmagają się zarówno nastolatkowie jak i dorośli, jest lęk i zamartwianie się. Jeśli cierpisz z powodu trudności w regulowaniu poziomu stresu i napięcia, prawdopodobnie Twoje ciało migdałowate (ośrodek w mózgu związany ze strachem) jest mistrzem fałszywych alarmów. Działa niczym superczuła krótkofalówka, która wychwytuje nawet najmniejszy sygnał o potencjalnym zagrożeniu, stawiając cały mózg w stan gotowości. Wysoki poziom lęku „odłącza” korę przedczołową – część odpowiedzialną za rzeczywistą ocenę zagrożenia, racjonalne myślenie i planowanie, przez co wpadamy w błędną spiralę lęku, z której trudno się uwolnić. Autorzy pozycji „Przeprogramuj swój mózg” opisują szereg ćwiczeń, mających na celu wzmocnienie zdolności Twojego umysłu do odróżniania fałszywych alarmów od prawdziwego zagrożenia, radzenia sobie z lękiem przed lękiem czy zaprzestania unikania w sytuacjach budzących napięcie. Wykonując proponowane zadania, zmieniasz działanie swojego mózgu – zupełnie tak, jakbyś napisał_a dla niego nową aplikację z dodatkowymi funkcjami lub aktualizacją.

Co więcej, dzięki odpowiedniemu treningowi, możliwe jest poradzenie sobie z krytycznymi myślami o samym sobie, wzmocnienie zdolności do bycia tu i teraz, uwolnienie się od bólu emocjonalnego i zwiększenie odporności psychicznej. Przeprogramowany mózg może być bardziej elastyczny w dostrzeganiu odmiennych perspektyw i zmianie myślenia, a także lepiej radzić sobie z prokrastynacją i niepewnością. Książka opisuje 10 różnych trudności typowych dla nastolatków oraz dorosłych i podpowiada, jak osiągniecia współczesnej psychologii oraz neuronauki mogą przyczynić się do ich pokonania.

Dla kogo ta książka?

Książka skierowana jest do nastolatków i przemyślana jako program treningowy podzielony na 10 części. Opisywane strategie i techniki mogą być jednak z powodzeniem wykorzystywane przez osoby dorosłe, a także wprowadzane jako element pracy terapeutycznej. Niezwykle cenne jest proste i zrozumiałe odniesienie proponowanych ćwiczeń do wiedzy na temat działania mózgu, a także wyraźne sformułowanie celu każdego z zadań – wiemy co robimy, po co i jak to wpłynie na nasz mózg. Ważna i przemyślana lektura, zawierająca wiele cennych wskazówek opisanych w jasnej i syntetycznej formie. Aż chce się ćwiczyć!

Książka dostępna jest na stronie Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego.

PS A na koniec niespodzianka! Dla 6 z Was mamy po egzemplarzu recenzowanej powyżej książki. Co należy zrobić, aby ją otrzymać? Wystarczy wysłać maila na adres rozdanie@zdrowaglowa.pl w tytule wpisując „Przeprogramuj swój mózg”. Książki powędrują do osób, których maile przyjdą do nas jako 5, 10, 15, 20, 25 i 30. Do dzieła! 

Autorka recenzji:

Karolina Ziegart-Sadowska

Karolina Ziegart-Sadowska – psycholog, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, neurobiolog z wykształcenia i zamiłowania. Prowadzi psychoterapię dorosłych, dzieci i młodzieży w podejściu poznawczo-behawioralnym z wykorzystaniem technik “trzeciej fali” (ACT, Terapia Schematów, Mindfulness). Wspiera również rodziców w pokonywaniu trudności wychowawczych i kształtowaniu kompetencji rodzicielskich. W swojej pracy szczególną wagę przypisuje tworzeniu bezpiecznej, pełnej szacunku i otwartości relacji terapeutycznej. Ceni metody oparte o dowody naukowe. Prowadzi prywatną praktykę i tworzy portal nietylkopsycholog.pl.
Strona | Facebook Instagram

Artykuł powstał we współpracy z Gdańskim Wydawnictwem Psychologicznym.

Zdrowa Głowa

About Zdrowa Głowa

Leave a Reply