„Psychoterapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży” – recenzja książki

Czym jest psychoterapia dzieci i młodzieży?

Kiedy problemy dziecka robią się poważne wskazana jest wizyta u psychoterapeuty. Jak wygląda pierwsza wizyta, czym w ogóle jest psychoterapia poznawczo-behawioralna oraz kto w zasadzie będzie uczestniczył w spotkaniach z terapeutą to są pytania które pojawiają się w głowie niejednego rodzica. W poniższym artykule spróbujemy się z nimi zmierzyć.

Czym jest psychoterapia poznawczo-behawioralna i czy wygląda ona tak samo jak u dorosłych?

Psychoterapia poznawczo-behawioralna nie jest jednolitą matrycą, jest to w zasadzie rodzina terapii poznawczych i behawioralnych, czyli takich które odnoszą się do zmiany w zakresie myślenia i zachowania w konsekwencji wpływając na przeżywane emocje czy odczucia płynące z ciała. W terapii tej uwzględnia się  procesy uczenia, otoczenie w jakim żyje pacjent oraz jakie ma biologiczne zaplecze (np. temperament). Na dodatek pracuje nad objawami, czyli tym co w życiu młodego człowieka przeszkadza, sprawdzając skuteczność programów terapeutycznych w badaniach naukowych. Dzięki szczegółowej wiedzy z badań wiadomo, że dzieci czy młodzież to nie są po prostu „miniaturowi dorośli”, więc forma terapii będzie odmienna. Im młodsze dzieci tym potrzeba więcej działania i eksperymentowania, a na tej podstawie wyciągania wniosków. Im starsze nastolatki tym większa potrzeba szczególnego zaufania, poufności i szanowania autonomii młodego człowieka.

Pierwsze wizyty czyli czego się spodziewać i kto decyduje o celach terapii

Na pierwszych spotkaniach zbierany jest wywiad od opiekunów a także od samego dziecka. Jak przebiegał rozwój, jak wyglądają aktualne problemy, od kiedy trwają oraz czy utrudniają życie codzienne rodziny, czy inne osoby wokół dziecka też zauważają jego kłopoty?  Potem rozpoczyna się proces budowania relacji i chęci do spotkań z terapeutą. U dzieci i nastolatków motywacja do terapii pojawia się często dopiero po kilku wizytach. Buduje się ją poprzez nawiązywanie relacji i określania listy problemów, które są możliwe do pokonania w terapii, pochylenia się nad pomysłami dziecka, nad rozwiązaniem jego kłopotów, a także nad utrzymaniem zmiany. W terapii poznawczo-behawioralnej klient jest specjalistą od siebie samego, dlatego też zdanie młodego człowieka jak on rozumie swoje kłopoty oraz jak one są dla niego dokuczliwe jest kluczowe w tworzeniu celów do pracy. Jednak nie sposób jest pominąć oczekiwań rodziców czy wymagań stawianych przez szkołę wszak dziecko funkcjonuje w określonym kontekście.  W tym wszystkich potrzebne jest jasne postawienie sprawy – psychoterapia nie rozwiąże wszystkich problemów, ale pomoże znaleźć ulgę w cierpieniu związanym z objawami.

Kto bierze udział w terapii i przychodzi na spotkania?

Rodzice, a czasem również specjaliści, miewają wątpliwości kto powinien uczestniczyć w spotkaniach – czy samo dziecko, a może tylko rodzice a może wspólnie lub na zmianę? Im mniejsze dziecko tym większe zaangażowanie rodziców. Jeśli na terapię trafia małe dziecko, przedszkolne, pracuje się głównie z rodzicem, w wieku wczesnoszkolnym rodzic może być doskonałym ko-terapeutą ucząc się stosować poznane techniki w życiu codziennym,  młodsze nastolatki potrzebują wsparcia opiekunów w realizacji zadań domowych utrwalające poznane umiejętności, za to starsze nastolatki dbają o to by rodzice nie wtrącali się zbytnio do ich życia, a każdy aspekt omawiany z rodzicami jest wcześniej aprobowany przez nastolatka.

O tych i wielu innych aspektach terapii poznawczo-behawioralnej dzieci i młodzieży można przeczytać w doskonałym przewodniku dla profesjonalistów „Psychoterapia poznawczo behawioralna dzieci i młodzieży. Przewodnik praktyka” pod redakcją Artura Kołakowskiego. Jest to pozycja, której brakowało na polskim rynku wydawniczym, która krok po kroku przeprowadza po prowadzeniu  tego szczególnego rodzaju terapii, dzieli się doświadczeniami wielu wybitnych terapeutów a co najważniejsze – jest osadzona w rodzimych realiach. Konieczna do przeczytania dla każdego specjalisty, psychologa szkolnego, pedagoga a w szczególności adepta szkół psychoterapii.

Książka dostępna jest na stronie Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego.

PS A na koniec niespodzianka! Dla 6 z Was mamy po egzemplarzu recenzowanej powyżej książki. Co należy zrobić, aby ją otrzymać? Wystarczy wysłać maila na adres hello@zdrowaglowa.pl w tytule wpisując „Psychoterapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży”. Książki powędrują do osób, których maile przyjdą do nas jako 5, 10, 15, 20, 25 i 30. Do dzieła! 

Autorka:

Marta Cieśla – psycholog, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, założycielka Centrum Esperi. W swojej pracy ceni metody o udowodnionej skuteczności, budowanie więzi i wiarę w nieograniczony potencjał człowieka. Wspiera dzieci i nastolatki w radzeniu sobie z lękiem, depresją, zaburzeniami odżywiania a także w  minimalizowaniu wyzwań związanych z ADHD czy spektrum autyzmu. Równocześnie wspiera rodziców w rozwoju kompetencji wychowawczych i towarzyszy im w zmianach w procesie psychoterapii. Prowadzi prywatną praktykę, a także współpracuje z Kliniką psychoterapii poznawczo-behawioralnej Uniwersytetu SWPS.  Prywatnie zapalona podróżniczka z dziećmi w plecaku, mama trzech chłopców.

Artykuł powstał we współpracy z Gdańskim Wydawnictwem Psychologicznym.

Author Zdrowa Głowa

More posts by Zdrowa Głowa

Leave a Reply