Na jednej z pierwszych stron książki „Niekoniecznie depresja” autorstwa Hilary Jacobs Hendel, amerykańskiej psychoterapeutki psychoanalitycznej czytam: „Życie jest ciężkie. Wszyscy cierpimy. Współcześni ludzie doświadczają więcej stresu, przytłoczenia, pustki, lęku i stanów depresyjnych. Większość z nas nie wie, jak skutecznie radzić sobie z emocjami i nimi kierować.”. Nie brzmi zbyt optymistycznie, ale jakby znajomo. Zapewne każdy z nas przynajmniej raz poznał mniej przyjemne oblicze życia i pogubił się w labiryncie własnych emocji.

 

Autorka tej książki proponuje korzystanie z emocji jak z mapy, która ułatwi nam funkcjonowanie i wskaże kierunek do adekwatnych zachowań. Kompasem w tej podróży ma być metoda nazywana trójkątem zmiany. Wywodząca się z nurtu psychoanalitycznego autorka rozstawia na antypodach mechanizmy obronne i emocje hamujące, takie jak lęk, wstyd, czy poczucie winy. Kolejnym wierzchołkiem trójkąta są zaś emocje podstawowe takie jak strach, złość wstręt, radość, podekscytowanie i pobudzenie seksualne. Metoda trójkąta zmiany postuluje, iż mechanizmy obronne i emocje hamujące będące podstawą tego odwróconego trójkąta stanowią przeszkodę do dotarcia do emocji podstawowych. Niniejsza książka ma na celu naukę poruszania się po mapie emocji dzierżąc w ręku trójkątny kompas.

 

Niekoniecznie depresja. Zrozum swoje emocje i odzyskaj wewnętrzną równowagę dzięki Metodzie Trójkąta ZmianyChociaż nie jestem fanką psychoanalitycznego podejścia, to przyznam szczerze, że metafora trójkąta i jego zastosowanie w pracy osobistej jest jasnym i przejrzystym schematem pozwalającym na łatwiejszą wizualizację procesów emocjonalnych. Uświadamiając sobie triangulację mechanizmów obronnych, emocji hamujących i emocji podstawowych, osoba korzystająca z metody trójkąta zmiany jest w stanie stworzyć dystans do własnych zachowań i automatycznych reakcji, dotrzeć do ich przyczyn i odkryć emocje podstawowe, które często są maskowane przez mechanizmy reprezentowane pozostałymi dwoma wierzchołkami. Uświadomienie sobie emocji podstawowych, a więc realnych powodów swoich emocjonalnych reakcji, zdaniem autorki, doprowadza do poprawy samopoczucia, a co za tym idzie, lepszego funkcjonowania w codziennym życiu.

 

Autorka od lat pracuje ze swoimi klientami tą techniką. W swojej książce opisuje historie najtrudniejszych i najbardziej zawiłych przypadków, z jakimi spotkała się w swojej praktyce terapeutycznej oraz w jaki sposób technika ta poprawiła ich dobrostan psychiczny. Hilary Jacobs Handel nawiązuje także do swojej historii i szczegółowo opisuje korzyści, jakich sama doświadczyła dzięki zastosowaniu metody trójkąta zmiany w swoim życiu. Książka zawiera wiele ćwiczeń do pracy samodzielnej. Poprzez historie pacjentów poruszane są takie wątki jak tworzenie satysfakcjonujących relacji interpersonalnych, wychodzenie z kryzysu osobistego (rozwód, utrata pracy), czy przechodzenie przez żałobę po stracie bliskiej osoby.

 

Bomba emocjonalna wybuchająca w różnych momentach i okolicznościach naszego codziennego życia została tutaj rozbrojona na czynniki pierwsze wedle wnikliwego, psychoanalitycznego trójkąta zmiany. Dzięki tej metodzie, jak zapewnia autorka, jesteśmy w stanie nie tylko złagodzić skutki wybuchu, ale i odbudować swój dobrostan w dużo trwalszy i pełniejszy sposób. Polecamy! 🙂

 

Książka dostępna jest w księgarni wydawnictwa.

 

Joanna Gutral – doktorantka Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich Uniwersytetu SWPS na wydziale psychologii, słuchaczka Podyplomowej Szkoły Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej Uniwersytetu SWPS, Współzałożycielka i współtwórczyni Akcji Mam Terapeutę. Badawczo zajmuje się postrzeganiem siebie i innych w czasie. Prowadzi psychoterapię indywidualną w Centrum Zmiany w Życiu. Prowadzi również zajęcia ze znienawidzonej przez większość studentów statystyki i metodologii. Miłośniczka teatru, wierna czytelniczka twórczości Irvina Yaloma i fanka skandynawskiego kina.

 

Artykuł powstał we współpracy z Wydawnictwem Uniwersytetu Jagiellońskiego.

.