Zdrowa Głowo – polećcie terapeutę! Otwarta odpowiedź na tysiąc pierwszy mail.

Reklama

 

Dostajemy dziesiątki maili z zapytaniem o polecenie dobrego terapeuty. Mam Terapeutę, jako kampania społeczna, nigdy nie wskazywała konkretnych miejsc i osób. Ale, że końca tych pytań nie widać, spróbujmy wypracować optymalną metodę poszukiwań.

 

Żeby nie było – te maile nas nie męczą! Czyż to nie oznacza, że akcja przynosi skutki? Do większości maili dołączony jest dopisek „robicie świetną robotę”. Najpiękniejsze słowa, jakie my, organizatorki, możemy usłyszeć. Piszę to dla tych sceptyków, którzy wciąż pytają jakie są efekty akcji.

Reklama

 

Okej, zacznijmy, jak to najlepiej zazwyczaj bywa, od początku. Będę czerpać z doświadczeń własnych, obserwacji i zeznań innych. Start:

 

Kiedy iść do terapeuty?

 

W zasadzie wtedy, kiedy pierwszy raz zaczniesz o tym myśleć. Wszystko zależy od Twojej decyzyjności – jedni zaczynają poszukiwania od razu, w innych myśl ta kiełkuje nieco dłużej. Klucz tkwi w słowie „poszukiwania”. A dobre przygotowanie do wyboru terapeuty sprawi, iż Twoja decyzja rozkwitnie najpełniej, eksplodując samymi korzyściami dla Ciebie.

 

I uwaga! – nie dajmy się tym wszystkim ludowym „dasz sobie radę”, „nie histeryzuj”, „inni mają gorzej”, „co ty jakaś psychiczna?!”.

 

Psychoterapia to zupełnie co innego niż rozmowa z koleżanką. I mogłabym wylać tu swoją frustrację na temat powszechnego postrzegania sprawy, ale więcej i cenzuralniej (!) przeczytać możesz tu:

Psychoterapia – rozmowa, która leczy

 

Kto jest kim? – psycholog a psychoterapeuta

 

Jak się okazuje to wciąż nie takie oczywiste, że nie każdy psycholog jest psychoterapeutą, a nie każdy psychoterapeuta psychologiem.

 

Mówiąc najprościej: Psycholog, to ktoś kto ukończył 5-letnie studia magisterskie z dziedziny psychologii. Psychologowie pracują w różnych dziedzinach: zarządzanie zasobami ludzkimi, marketing, doradztwo zawodowe, public relations, transport. Istnieją też klinicyści, którzy zajmują się np. neurorehabilitacją i opieką w szpitalach psychiatrycznych.

 

Psychoterapeuta zaś, to osoba, która po uzyskaniu tytułu magistra (niekoniecznie z dziedziny psychologii) rozpoczęła szkolenie lub studia podyplomowe z zakresu psychoterapii. Szkolenia te trwają zazwyczaj około 4 lat, prowadzone są w różnych podejściach teoretycznych, zawierają zajęcia teoretyczne, praktyczne, superwizje i psychoterapię własną, kończą się egzaminem i uzyskaniem certyfikatu. Konsultacja psychologiczna, czyli np. dwukrotne spotkanie z psychologiem może być pomocne, ale nie jest tożsame z psychoterapią, która jednak jest procesem trwającym co najmniej kilka tygodni.

 

Psychoterapeutka Anna Bal opowiada o tym dosadnie i bez ogródek:

Co z tą psychoterapią?

Wszelkie różnice dokładnie opisane znajdziesz tu:

Psycholog, psychoterapeuta, psychiatra – brzmi podobnie. Jakie są różnice?

 

Podejście terapeutyczne

 

Zastanawialiście się kiedyś dlaczego z jednymi ludźmi dogadujecie się lepiej a z innymi gorzej? Jedni funkcjonują, mówią i myślą w sposób zbliżony do Twojego sposobu bycia, inni zupełnie odmiennie. W ten sposób rozumiem poszukiwania właściwego podejścia terapeutycznego.

 

Dla przykładu? Od zawsze lubiłam konkrety: skupienie się na jednym wątku, sprecyzowane kroki w ramach jednego obszaru, związki przyczynowo-skutkowe. Piszę w dużym uproszczeniu, ale taka introspekcja zaprowadziła mnie do wyboru terapii w nurcie poznawczo-behawioralnym. Spora część bliskich mi osób woli swobodnie poszukiwać, łączyć fakty z przeszłości z obecnymi zachowaniami, pływać po oceanie swoich przeżyć. Część osób woli pracować samodzielnie i chce, aby terapeuta podążał za nimi, część z kolei woli bardziej dyrektywne interwencje. Nie ma złych i dobrych podejść – to wszystko kwestia naszych osobistych preferencji i stylu pracy, jaki się z tym wiąże. Więcej o podejściach terapeutycznych możecie poczytać tu: https://www.szukamterapeuty.pl/baza-wiedzy/formy-podejscia-psychoterapeutyczne/formy-podejscia

A także tutaj:

Psychoterapia psychodynamiczna – przyglądanie się sobie

Psychoterapia par – kiedy w związku pojawia się kryzys

Czym jest terapia poznawczo-behawioralna?

Psychoterapia indywidualna a grupowa

 

Terapeuta też człowiek

 

Okej, wybraliśmy podejście terapeutyczne, poszukujemy zatem terapeuty pracującego w tym nurcie. Dla mnie przy wyborze istotny był certyfikat – chciałam mieć pewność, że terapeuta z którym będę pracować posiada potwierdzenie ukończenia szkolenia i terapii własnej. Oczywiście pocztą pantoflową również nie wzgardziłam – czytałam komentarze w Internecie, interesowałam się gabinetami w jakich dany terapeuta pracował. Chciałam wybrać bardzo precyzyjnie – wszak o moje dobro przecież chodzi! Nie dyskryminowałam tych, którzy byli w trakcie szkolenia terapeutycznego. Tacy terapeuci mogą zacząć praktykować i jeśli certyfikują się w prestiżowej szkole, pod opieką certyfikowanego towarzystwa na pewno otrzymają właściwe wsparcie od superwizorów, by móc jak najlepiej pracować z nami.

 

Ale nie tylko kompetencje i komentarze się liczą – ważny jest czynnik ludzki! Niezależnie od podejścia terapeutycznego, badania wskazują, że najważniejszym czynnikiem w psychoterapii jest relacja. Dlatego musimy poczuć tę dziwną, acz przyjemną „chemię”, porozumienie, które pozwoli nam na autentyczność w kontakcie i sięganie tam, gdzie nasza nieświadomość stawia barykady dla dostępu świadomości.

 

O relacji z terapeutą informacje znajdziesz tu:

Od czego zależy skuteczność psychoterapii?

O szkoleniu terapeutów: https://www.szukamterapeuty.pl/baza-wiedzy/wybor-pomocy/profesjonalny-psychoterapeuta

 

Może boleć

 

I teraz spójrzmy prawdzie w oczy. Czy jeśli pójdę na terapię od razu będzie mi lepiej? Nie. Co więcej – może być gorzej.

 

Jeśli już nawet podjęliśmy decyzję, że chcemy się z czymś zmierzyć nie oznacza to, że zmiana stylu życia, odgrzebywanie spraw i wspomnień które przez lata zamykaliśmy w najgłębszych skrytkach niepamięci, wyjście poza utarte schematy funkcjonowania i myślenia, przyjdzie nam z łatwością. Zaczniemy łączyć fakty z zachowaniami, przeszłość z teraźniejszością i sposobem myślenia o przyszłości. Nastąpią zmiany. Tak, to będzie przerażające. Tak, będzie to wymagało od nas sporego wysiłku. Czy będę z tym sam? No właśnie nie.

 

Chociaż sama wiele razy miałam wrażenie, że moja sprawczość gdzieś ucieka, a ja rozpadam się na milion drobnych kawałków, to czułam, że jest ktoś kto pomoże mi to pozbierać w jedną, dużo lepszą niż przed terapią całość. I proszę nie myśleć, że to terapeuta pozbiera Cię w całość. On ewentualnie zauważy ten ukryty pod dywanem kawałek i pomoże przykleić w taki sposób i w takim miejscu, żeby pasował. Ale zrobisz to sam(a)!!!

 

Polecam:

Dobra psychoterapia – przyjemna czy skuteczna?

 

Przychodzę na wizytę i…

 

Każdego z nas to ciekawi. Każdy chciałby podejrzeć jak to wygląda. Cóż, u każdego inaczej. Tak jak za każdym razem inaczej wygląda spotkanie z drugim człowiekiem.

 

Kilka wskazówek, aby obniżyć poziom lęku możesz znaleźć tu:

Psychoterapia – pierwsza konsultacja

Psychoterapia – pierwsze 5 kroków

 

Czy to się opłaca?

 

Tak, psychoterapia jest droga. To już ustaliliśmy, a i setki komentarzy pełnych narzekań na ten temat padło. Swoje pustki w portfelu przeżywam i wiem co to znaczy. Nie zmienia to faktu, że to jedna z lepszych inwestycji, na jakie się zdecydowałam. I to inwestycja, która procentuje przez lata!

 

Bo to jest trochę tak jak z grypą – można ją „przechodzić”. Tylko po co się męczyć? Po co chorować miesiąc zamiast tygodnia? Dlaczego zwyczajnie nie zająć się sobą, zamiast zarażać innych? To tak jak w psychoterapii: Dlaczego nie zmienić czegoś, co dokuczało nam od lat? Dlaczego nie zmienić swojego sposobu myślenia, zachowania? Dlaczego nie pomóc sobie, by prawidłowo wchodzić w relacje z innymi?

 

Przed użyciem ulotki skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą – powiada znana wszystkim formułka. Dla samego siebie skontaktuj i skonfrontuj się ze sobą, a moim zdaniem, najlepszą sposobnością do tego jest właśnie świadoma i dobrze wybrana psychoterapia.

 

Więcej informacji:

Inwestycja we własną psychoterapię – czy to się opłaca?

 

A dla tych, którzy jeszcze nie są przekonani, że to działa: http://zdrowaglowa.pl/category/mam-terapeute/ 🙂

 

Joanna Gutral – doktorantka Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich Uniwersytetu SWPS. Współzałożycielka i współtwórczyni Akcji Mam Terapeutę. Badawczo zajmuje się postrzeganiem siebie i innych w czasie. Fanka statystyki w badaniach naukowych i marketingowych. Miłośniczka teatru i kultury słowa, wierna czytelniczka twórczości Irvina Yaloma i fanka skandynawskiego kina.

.

.

Reklama